2015. január 12., hétfő

A 2014. karácsonyi ételeimből azok, amelyekről még most írtam receptet

Aszalt szilvaleves édes galuskával, tejszínhabbal

Hozzávalók: 8 adag

40 dkg aszalt szilva, 1 nagy konzerv őszibarack befőtt, 8 db szegfűszeg, vagy 1 csapott kk. őrölt, 1 db fahéjrúd vagy 1 csapott tk. őrölt, 12 dkg fruktoz,  2 dl vörösbor, 2 dl főzőtejszín 2 ek vanília pudingpor (főzős), 3 dl habtejszín 15 dkg dió, csipet só, 1 citrom reszelt héja 0,5 reszelt narancshéj, 3 liter víz + pótlás a párolgás miatt - ha szükséges
Galuskához
1 ek. vaj, 1 ek. fruktoz, 6-8 dkg búzadara 2,5-3 dl tej, 2 db tojássárgája

A szilvát megmostam, félbevágtam. A fahéjat, szegfűszeget - ha az egész fűszert választjuk - teatojásba tesszük.  Én az őrölt fűszert használtam. A diót kicsit pirítottam zsiradék nélkül, majd apróra vágtam. Citromot, narancsot lereszeltem, A barackról a levét leöntöttem. A vizet feltettem forrni, beletettem sót, cukrot, fűszereket,  a reszelt citrom és narancshéjat,és a bort. Forráskor beletettem a szilvát és a barackot, és 10 percig főztem. A vanília pudingport elkevertem kevés tejszínnel és besűrítettem vele a levest, 2-3 percig forraltam és belekevertem a maradék tejszínt is. 

A galuskához a citromot lereszeltem. A tejbe tettem a vajat, citrom lereszelt héját, cukrot és a grízt és addig főztem míg el nem vált az edény falától és aljától. Kihűtöttem és hozzákevertem a tojássárgáját, 10 percig pihentettem, majd enyhén sós forrásban levő vízbe kanállal kisebb galuskákat szaggattam, és amikor fent volt a víz tetején leszűrtem.
Tálaláskor a levesbe tettem adagonként 2 galuskát, a tetejére került a pörkölt dió és a habtejszín. (a diót én a saját adagomról elfelejtettem a fotózáskor)

Ételfotóm ITT

Göngyölt, fűszeres csirkemell franciasalátával

Hozzávalók: 4 adag

80 dkg vagy 1 kg csirkemell, 10 dkg vaj, 4-6 nagy gerezd fokhagyma, őrölt bors, só, liszt, zsemlemorzsa, tojás a panírozáshoz, olaj a sütéshez
Franciasaláta
30 dkg zöldborsó, - most mirelit - 30 dkg sárgarépa, 1 nagyobb alma, 3 db közepes nagyságú ecetes uborka, 2 db főtt tojás 
Öntethez
3,5-4 dl tejföl, 2 ek majonéz, 2 tk. mustár, 0,5 tk. fruktoz, 1 kk. só, 1 tk. citromlé

A sárgarépát megpucoltam, kockára vágtam, az almát is és az uborkát is. A zöldségeket - sárgarépa, borsó -  külön-külön sós vízben megfőztem - nem túl puhára. A tojást is megfőztem, megpucoltam és kockára vágtam. Amikor a zöldségek kihűltek belekevertem a nyers almát, az ecetes uborkát és a főtt tojásokat. Az öntethez a hozzávalókat összekevertem és ráöntöttem a zöldséges keverékre és ezt is lazán összekevertem. Betettem a hűtőbe.
A csirkemelleket tenyérnyi lapokra vágtam - 4-4 db - és nejlon zacskóba téve egyenként gyengén kiglopfoltam.  A megpucolt fokhagymákat pépesítettem, sóztam, borsoztam a melleket, kentem rá kis fokhagymát, rátettem egy kis db vajat és betekertem, hústűvel összetűztem, paníroztam és forró olajban kisütöttem. Tálaltam az adagonként 2-2 göngyölt húst a franciasalátával.

Ételfotóm: ITT

Sült pisztráng zöldborsópürével, sült krumplival

Hozzávalók: 4-6 vagy 8 adag ? a mennyiség az étvágy de legfőképp a pénztárca függvénye, mert megehet valaki 1 egész pisztrángot is, de egyet ketté is lehet vágni, keresztbe vagy hosszába a hasa vonalában a gerince felé, de még nyersen.

4 db kb. 35 dkg-os pisztráng (nálunk friss volt, a férjem pucolta és belezte), 4-6 gerezd fokhagyma, 6 dkg vaj,  1 kis csokor kakukkfű - de jó a morzsolt is - 1 citrom, olaj a sütéshez,  só, 1 kg burgonya
Zöldborsópüré
60 dkg zöldborsó (zsenge mirelit) 6 dkg vaj, 1 dl tejszín, petrezselyemzöld, -de lehet menta is - 2 gerezd fokhagyma, 10 dkg reszelt parmezán

A pisztrángokról papírtörlővel leitattam a nedvességet, a bőrét bevagdaltam és bekentem olajjal, és kívül belül kicsit besóztam. A fokhagymát pépesítettem és a halak hasüregében elosztottam. A kakukkfűt is elosztottam, és a vékonyra szelt karikára vágott citromból is került 1-1 szelet a a halak belsejébe, és mindegyikbe kicsi vaj is. Egy nagy sütőtálba olajat öntöttem, felforrósítottam, beletettem a halakat és közepes hőfokon mindkét oldalukat pirosra sütöttem. Sütőben is süthető zöld fűszerre, citromkarikára, kevés olajra fektetve.
A zöldborsót vajon fedő alatt pároltam, hozzáadtam a pépesített fokhagymát és felöntöttem annyi vízzel ami éppen ellepi. Amikor megpuhult beletettem a tejszínt, sót, megvártam amíg egyet forrt és botmixerrel pürésítettem. A zöld fűszert csak a kész, még forró pürébe kevertem és a parmezánt is.
A sült krumplit megsütöttem, és tálaltam együtt a halakat a kétféle körettel.

Ételfotóm ITT

Sült libacomb hagymás, fűszeres tört krumplival, hagymalekvárral

Hozzávalók: 4 adag

4 db libacomb, bors, só, majoránna, 4 gerezd fokhagyma, olaj a sütéshez.
Hagymalekvár
6 db lilahagyma, 2-3 ek. méz, ízlés szerint még cukor is, só, kakukkfű, bors, 4 ek. olivaolaj, 2 dl vörösbor, citromlé
Fűszeres tört krumpli
1 kg burgonya, 1 kisebb vöröshagyma, só, bors vagy szerecsendió, olaj
A megmosott, szárazra törölt libacombok bőrét kissé felfejtettem sóztam, borsoztam, majoránnát és a pépesített fokhagymából is tettem a bőre alá. A forró olajban mindkét oldalát átsütöttem, majd felöntöttem kevés vízzel és lassú tűzön pároltam, közben pótolva az elpárolgott vizet. Pirosra sütöttem. (sütőben is süthető)
A mézet melegítettem és amikor folyós lett beletettem a cukrot és kicsit karamellizáltam, aranybarna színig. Beletettem az olívaolajat, a szeletelt hagymát, sót és pároltam. Amint összeesett megszórtam a borssal és kevés kakukkfűvel, felöntöttem a vörösborral, annyival ami éppen ellepi. Lefedve tovább pároltam. Közben többször megkevertem és ha szükséges - szükséges volt - még öntöttem hozzá bort. Teljes puhulásig pároltam, amíg a levét elfőtte. A végén ízlés szerint citromlével kiegyenlítjük az édes ízt. Krémes, puha állagú legyen.
A krumplit kockára vágva sós vízben megfőztem, a vöröshagymát apróra vágtam és kevés olajban megdinszteltem, a krumplira öntöttem és összetörtem, sóztam, borsoztam jól összekevertem.
Tálaltam a libacombot a kétféle körettel.

Ételfotóm ITT

Somlói galuska

Hozzávalók: 4-6 vagy 8 adag, ennek függvényében a hozzávalókat növelem - itt most nyolc adag

Készíthető készen vett kerek piskótából is, de süthetünk is.Én sütöttem. Natúr piskótához: 4 tojás, 4 ek. cukor, 4 ek. liszt, késkegynyi sütőpor, 2 ek. víz Kakaós piskótához: ugyanaz, mint az előző + 2 ek. kakaópor Diós piskótához: ugyanaz mint az előző kakaópor nélkül, helyette 2 ek. darált dió.
Vaníliamártáshoz: 1 l tej, 4 tojássárgája, 10 dkg liszt, 30 dkg cukor (de ez ízlés dolga) 1 dl tejszín, vaníliarúd vagy vaníliás cukor Sziruphoz: 3 dl víz, 20 dkg cukor (ez is ízlés dolga) 2 ek. rumaroma, 1-1 db narancs és citrom reszelt héja Csokoládéöntethez:  5 dkg vaj, 3 dl tej, 10-15 dkg étcsokoládé, 2 ek. kakaópor, cukor ízlés szerint, 10 ml rumaroma (1 ek.)
Kell még: 15 dkg dió, ebből 2-2 ek. a darált, 10 dkg mazsola, habtejszín
1.) A háromféle piskótát megsütöttem kerek tortaformában.  A tojásokat szétválasztottam, a fehérjét  1 ek. cukorral kemény habbá vertem, majd félretettem. A tojássárgákhoz a maradék 3 ek. cukrot, a lisztet, a sütőport, a vizet egy kevés habbal egyneművé kevertem. Majd hozzáadtam a többi habot és finom mozdulatokkal összekevertem. Kerek, sütőpapírral bélelt tortaformába öntöttem, tetejét elsimítottam, és sütöttem, tűpróbával ellenőriztem, hogy megsült-e.  Ugyanígy készítjük el a többi piskótát is.
2.) A vaníliamártáshoz (sárga krém) simára kevertem a tojássárgákat a liszttel, a cukorral, és egy kevés tejjel. A többi tejet felforraltam, és a többi anyaghoz kevertem. Vízfürdőbe tettem, habverővel folyamatos keverés mellett besűrítettem.
3.) A 10 dkg mazsolát lehet rumba, de kevés langyos vízben is áztatni, hogy kissé megduzzadjon, majd lecsepegtettem.
4.) A sziruphoz a 3 dl vízbe cukrot szórtam - ízlés szerint, én nem szeretem a túl édeset -  és felforraltam. Közben hozzáadtam a reszelt narancs- és citromhéjat, valamint a rumaromát. Félretettem hűlni.
5.) A csokoládéöntethez a vajat felolvasztottam, hozzákevertem  a tejet, a feldarabolt csokoládét, a kakaóport, cukrot és a rumaromát. Habverővel folyamatos kevergetés mellett (ezt is vízfűrdőn) besűrítettem. Az állaga ne legyen túlságosan sűrű, csak bevonóképes.
6.) A piskótalapokat jól átitattam a sziruppal. Először a diósat megkentem a vaníliamártással, szórtam rá mazsolát, és darált cukrozott diót. Rátettem a kakaósat, megkentem a mártással, szórtam rá diót, mazsolát. Végül a natúr piskótát is rátettem, megkentem mártással, szórtam rá mazsolát és diót, és megszórtam kakaóporral. Hűtőszekrénybe tettem több órára, de inkább még akár egy napra is, hogy összeérjenek az ízek.
7. Tálaláskor kanállal galuskákat szaggattam belőle adagonként, megszórtam kevés apró darabos dióval, megöntöztem a csokoládéöntettel, végül tejszínhab kupacokat nyomtam a tetejére.

Ételfotóm: ITT

Máktorta csokoládé mázzal, dióval megszórva

Hozzávalók: kerek tortaforma kb 12 szelet lesz

2 egész tojás, 10 dkg vaj vagy margarin, 3 dl űrtartalmú cukor, darált mák, tej, liszt,  1 sütőpor, 1 kk. fahéj, szegfűszeg, 10 dkg csokoládé, 2 ek. kakaópor, 10 dkg cukor, 2 ek. tej, 10 dkg teavaj, 5 dkg apró darabos dió

A vajat habosra kevertem a cukorral és a tojásokkal, majd apránként hozzáadtam a lisztet, a mákot, és a tejet, végül a sütőport és a fűszereket, és jól összedolgoztam. Sütőpapírral kibélelt tortaformába öntöttem, elsimítottam a tetejét, és közepes hőmérsékleten hústű próbáig sütöttem. Amikor kihűlt rácsra borítottam, megfordítottam. Elkészítettem a mázat. Darabosra törtem a csokoládét kis edénybe tettem, beletettem a cukrot, tejet és vízgőz fölött olvasztottam, ekkor belekerült még a kakaó és a vaj és ezzel is összemelegítettem, olvasztottam. Kicsit hagytam hűlni és megkentem vele a torta tetejét, elsimítottam és megszórtam az apróra vágott dióval.

Ételfotóm: ITT

Kókuszos kocka csokoládé mázzal

Hozzávalók: (kb. 25 db 5x5 cm-es kockára vágva)

30 dkg liszt, 2 dl tej, 20 dkg fruktoz, 5 dkg margarin, 1 tojás, 2 ek. méz, (diabetikus), 20 dkg kókuszreszelék, 1 zacskó sütőpor,
Csokoládé máz:
15 dkg margarin, 6 ek. fruktoz, 3 ek. kakakó, 10 dkg csokoládé, 6 ek. tej, 10 ml rumaroma (1 ek.)

A cukrot, margarint, tojást habosra kevertem, és a masszához adtam a sütőporral elkevert lisztet, hígítottam a tejjel, mézzel, beletettem 10 dkg-ot a kókuszreszelékből, és jól összekevertem. Sütőpapírral kibéleltem egy 25x30 cm-es tepsit és a keveréket beleöntöttem, elsimítottam, és közepes hőmérsékleten tűpróbáig sütöttem. Amikor megsült rácsra tettem, hagytam hűlni. Elkészítettem a mázat: a csokoládét eldaraboltam, beletettem a rámát és vízgőz fölött olvasztottam, majd hozzátettem a fruktozt, tejet és tovább melegítettem, hagytam hűlni és belekevertem a rumaromát. Megkentem vele a sütemény tetejét, elsimítottam, és megszórtam a maradék kókuszreszelékkel.

Ételfotóm: ITT 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése