2018. január 8., hétfő

2017-2018 Szilveszter és újév ételeiből azok, amelyeknek még nincs receptje

Szűzpecsenye szilvaszósszal, burgonyakrokettel

Hozzávalók: 4-6 adag

 60-70 dkg szűzpecsenye (2 db), 3 dkg vaj/margarin, 2 ek. olaj, só, bors, 2-3  zacskó aszalt szilva, 2 dl vörösbor, 1 ek. cukor ízlés szerint, 1/4 kk. őrölt fahéj, 1/4 kk. őrölt szegfűszeg, reszelt citromhéj, ízlés szerint citromlé, 2 gerezd fokhagyma, 1/4 kk. őrölt gyömbér
Burgonyakrokett: 60-80 dkg burgonya, liszt amennyit felvesz, formázható legyen (se kemény, se lágy), 1 tojás, ízlés szerint őrölt szerecsenydió, só, zsemlemorzsa, olaj a sütéshez

A sütőt előmelegítettem 180 fokra. Kibéleltem alufóliával egy közepes méretű tepsít/sütőedényt. A húst leöblítettem, szárazra töröltem, az inakat, hártyákat lefejtettem és nagyobb darabokra vágtam. Serpenyőben a húsok mindkét oldalát a felforrósított vajjal kevert olajban 3-4 percig sütöttem, megkapattam. Áttettem a húst a sütőedénybe, meghintettem sóval, borssal, majd letakartam alufóliával, betoltam a sütőbe és 15 percig sütöttem.
A szilvát megmostam, kicsit áztattam, leszűrtem, leszárítottam, félbevágtam mindegyik szemet. A pecsenyeléhez öntöttem a bort, összeforraltam, kisebb lábasba szűrtem. Hozzáadtam a cukrot, szegfűszeget, fahéjat, az áttört fokhagymát, 1 csipet sót és egy késhegynyi borsot, reszelt citromhéjat, ízlés szerint citromlét és felforraltam, beletettem a szilvát és sűrűsödésig forrósítottam.
A kroketthez a burgonyát héjában megfőztem, leszűrtem és lehámoztam. Összetörtem, beletettem a felvert tojást, szerecsenydiót, lisztet és ujjnyi vastag és ujjnyi hosszúságú kis rudakat sodortam belőle, megforgattam a zsemlemorzsában és forró olajban pirosra sütöttem.
Kivettem a húst a sütőből, felszeleteltem és tálaltam a szilvaszósszal és a krokettel.

Fotó ITT

Jáki gazda salátája

Hozzávalók: 6-8 adag

50 dkg nagyszemű fehér konzervbab, 30 dkg póréhagyma, 1 kg vecsési savanyú káposzta, 2 csomag metélőhagyma, de jó a póréhagyma zöldje is apróra vágva, só, őrölt bors, porcukor, olaj, citromlé

A savanyú káposztát kevés olajjal, sóval, borssal ízesítve fedő alatt megdinszteltem a hozzáadott karikára vágott póréhagymával és zöldjével. Lehűtöttem, felhasználásig félretettem. Kevés porcukrot összekevertem a citromlével beletettem a káposztába és a leszűrt, vízzel leöblített babot is beletettem, lazán összekevertem. Utánízesíthetjük ha szükséges. Pikáns édes-savanykásnak kell lennie. Kb. 2 órára a hűtőszekrénybe tettem.
Sült húsokhoz nagyon finom.

Fotó ITT

Kókuszpereckék

Hozzávalók: a nagyságától függ a db szám

30 dkg liszt, 1 tasak sütőpor, 12 dkg cukor, 15 dkg kókuszreszelék, 1/2 csomag vanilincukor, 15 dkg margarin, 1 tojás, kevés tej, és 1 tojássárgája a kenéshez

A lisztben elmorzsoltam a margarint, beletettem az 1 felvert tojást és a többi hozzávalókat és a tejjel könnyen gyúrható tésztává alakítottam. Kb. 9 dkg-os kis gombócokat vettem ki belőle - lehet kisebb is - én nagyobb pereceket készítettem. Ezeket egyenként ujjnyi vastagra sodortam, így lett belőle kb. 50-60 cm-es hurka. Félbehajtottam, de úgy, hogy két oldalt ott maradjon a félkőr és a két kezemben levő kb.. 15 cm-es két végéből a jobb kezemben levőt áttekertem háromszor a bal kezemben levőn és fölül középen aláhajtottam. Ezt minden egyes darabbal megcsináltam. Sütőpapírral bélelt tepsibe tettem, megkentem a tojássárgájával és szép világosra sütöttem. Megszórható tálaláskor vanilincukorral elkevert porcukorral, de mi nem szeretünk túl édesen semmilyen édességet.
Sütőporral készül, de mégis olyan mintha kelt lenne, ezért mi nagyon szeretjük. Ettük tejjel, kakaóval is az újév napjaiban.

Fotó ITT

Túrós-sajtos pogácsa

Hozzávalók: 60 db biztos lesz belőle

60 dkg liszt, 25 dkg margarin, 1 dl tej, 1 csapott ek. cukor, 3 dkg élesztő, 1 ek. só, 30 dkg tehéntúró (fele lehet juhtúró is, de én a juhtúrót nem szeretem), 3 tojássárgája, 1 dl tejföl, 10 dkg trappista sajt, a nyújtáshoz liszt

A tejet meglangyosítottam, simára kevertem a cukorral és az élesztővel felfuttattam. A lisztet átszitáltam (hogy levegősebb legyen és jobban tudjon "dolgozni" az élesztő), elkevertem a sóval és elmorzsoltam benne a margarint.
Gyors mozdulatokkal összedolgoztam. Hozzáadtam az áttört túrót - krumplinyomóval szóktam ezt csinálni -  az élesztős tejet, 2 tojássárgáját, végül a tejfölt. Jól összegyúrtam.
Cipót formáltam belőle, tiszta konyharuhával letakartam és meleg helyen 1/2 órát kelni hagytam. A sajtot megreszeltem, majd - lisztezett deszkán - 3 mm vékony téglalap formájúra kinyújtottam.
A tésztát megszórtam a reszelt sajt 2/3 részével, majd a hosszanti oldalán, rétesszerűen feltekertem. Konyharuhával letakartam, és meleg helyen újabb 1 órán át kelesztettem.
Ezután két ujjnyi vastag (kb. 3 cm), egyetlen hosszú csíkot nyújtottam belőle, a tetejét megkentem a maradék tojássárgájával és megszórtam a  maradék reszelt sajttal.
4-4,5 cm átmérőjű pogácsaszaggatóval kiszúrtam (ügyeltem arra, hogy minél kevesebb "hulladékot" csináljak, mert az újra összegyúrt darabkákból nyújtott tészta már nem lesz leveles!) Egymástól tisztes távolságra, sütőpapírral bélelt tepsibe rakosgattam és előmelegített, forró sütőben (200 fok) 20-25 percig sütöttem. A tepsiben hagytam kihűlni.
Frissen, szinte langymelegen az igazi! De mivel ez a mennyiség elég sok, másnap sem volt rossz.

Fotó ITT

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése