2017. május 3., szerda

Gulyásleves krumpli laskával


Tavasz ide vagy oda csak a csodálatosan kizöldült fák és virágzó bokrok mutatják, hogy tavasz van, mert az április hideg volt és a május sem úgy indul ahogy kéne ennek a csodás hónapnak. 
Igen, kívánjuk a friss zöldeket retek, saláta, spárga, újhagyma stb., de mikor nem érzünk meleget, akkor bizony - én legalábbis - még nagyon elfogadom az őszi-téli levesek egyikét, a gulyáslevest - bár készítjük ezt nyáron is, pláne kerti partikon. A férjem pedig imádja. 
A második fogás most nem édes tészta mint általában, hanem az édesanyám által gyakran készített krumpli laska, aminek az alapanyaga olyan, mint a szilvás gombócé, de nem kifőzni kell hanem olajban kisütni. Magában is lehet rajta rágódni, de nem azért mert kemény hanem azért, mert jó akár uzsonnának is.


Hozzávalók: 4 adag (bőven, lehet repetázni)

60 dkg marha- vagy sertéshús (esetleg vegyesen) én sertéslapockát használtam, 3 szál sárgarépa, 2 szál fehérrépa, egy nagyobb gerezd zellergumó, 50 dkg burgonya, 1 vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, só, pirospaprika, hegyes zöldpaprika, köménymag, egy kisebb babérlevél, 1/2 dl olaj vagy 3 dkg zsír

A pörköltnek való húst kockákra vágtam. Az apróra vágott hagymát és a karikára vágott hegyes paprikából 3-4 karikát is beletettem a zsiradékba, megpároltam, a fokhagyma is apróra vágva belekerült, a pirospaprika is és hozzáadtam a húst, fehéredésig kevergettem. Megsóztam, borsoztam a babérlevelet és az őrölt köménymagot is beletettem és 2 liter vízzel felengedtem. Amikor a hús félpuha, akkor a megtisztított kockára vágott zöldségeket is beletettem. Amikor a hús már majdnem puha akkor tettem bele a szintén kockákra vágott burgonyát, és azzal lassú tűzön puhára főztem.
Csipetkével tálaltam: 1 tojás, só, liszt keveréke (csak annyi liszt kell bele amennyit a tojás úgy vesz fel, hogy keményebb állagú legyen, jól összegyúrjuk, hogy tudjuk csipkedni) Ezt én külön szoktam kifőzni.

A krumpli laskához
30 dkg burgonya, 10 dkg liszt, (attól függ, mennyire lisztes a burgonya), 1/2 evőkanál búzadara, 1/2 ek. olaj, 1 kisebb tojás vagy 1 tojás fele, só, olaj a sütéshez

Héjában megfőztem a burgonyát, meghámoztam és áttörtem, elvegyítettem az olajjal liszttel, búzadarával, sóztam és a felvert tojással összegyúrtam. Pihentetés nélkül lisztezett deszkán kinyújtottam kb. fél cm vékonyra, és derelyevágóval kb 6x3 cm-es téglalapokra vágtam.  Forró olajban pirosra  sütöttem mindkét oldalát.
Tipp: a lisztbe belegyúrható apróra vágott fokhagyma, snidling, fűszerezhető is borssal, szerecsendióval. Ha túl lágy lenne a tésztája, akkor liszt hozzágyúrásával készítjük, ha meg száraz, akkor a maradék tojás is mehet bele.

2 megjegyzés:

  1. Finom ebédetek volt! A gulyáslevest mi is nagyon szeretjük, egész évben, nyáron is szoktam főzni :-)
    A krumpli laska is finom lehet, ezt eddig nem ismertem. Nagyon jól néznek ki!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Katalin. Mi is készítjük egész évben. A laskát az anyukámtól tanultam, sokszor készítette laktató leves mellé.

    VálaszTörlés