2016. november 6., vasárnap

Házi szezámos halva


Édes vagy édesség jelentésű arab szóból származik. A Közel-Keleten minden fontos eseményen megtalálható. De jellemző a Balkán és a keleti mediterrán országokra is. Ahány ország annyiféle. Vannak nagyon édes változatai, de ezen segíthetünk, mert egyszerűen az ízlésünkre bízzuk, hogy cukorból mennyit teszünk bele. Én például keveset, mert nem vagyok édesszájú. Egyébként remek édesség, és rengetek változatban kapható. Rokonságban van a fehér nugáttal. A Balkánon és Törökországban a szezámos változat a kedvelt, én is ezt szeretem. Elmondható erről az édességről, hogy megosztó, mert vagy szeretjük vagy utáljuk. De a szezámmag egy ősi gabonaféle, rengetek jó tulajdonsággal ami az egészségünket szolgálja. Mint mindenből ebből is mértékkel kell fogyasztani, és nem kell émelyítő édesre készíteni.

Hozzávalók: a leírt mennyiségből 8 szelet lett

3 dl tej, 15 dkg szezámmag, 15 dkg hámozott mandula, 3 ek. tahini (szezámmag paszta), 10-15 dkg cukor vagy gyümölcscukor vagy 3 ek. méz, 2 ek. vaj

A magvakat ledaráltam - de őrölni is lehet - elkevertem a tejjel, cukorral, vajjal, a tahinival és lassú tűzön felforraltam. Majd állandó keverés mellett - a tűz erejét közben csökkentve - addig főztem, míg be nem sűrűsödött, jó sűrűnek kell lennie. Ekkor már elválik az edénytől. Formába öntöttem  - egy 15x12 cm-es téglalap alakú üveg  edénybe, - és hagytam kihűlni. Kb. 2 cm-es csíkokra vágtam. Töredezik, de azért jól kezelhető. Ha kevés a tej, mert felveszi a szárazanyag, akkor tegyünk bele még

Sokféle maggal, (mogyoró, pisztácia,  dió stb. )kandírozott gyümölcsökkel, aszalt gyümölcsökkel, kakaóval is készíthető, sőt van olyan ország ahol gríz is kerül bele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése