2016. május 29., vasárnap

Májgombócleves


De mondhatjuk azt is, hogy zöldségleves májgombóccal, talán ez a helyes megfogalmazás, mert a májgombócot még sok más levesbe is tehetjük, hiszen levesbetét. Nem boncolgatom tovább, mert még sok mindentől függ, pl. hogy milyen levesbe tesszük és milyen májból készítjük. A lényeg, hogy ez egy egyszerű zöldségleves és szárnyasmájból készítettem a gombócot, úgy, ahogy ezt és sok mindent az édesanyámtól tanultam.

Hozzávalók: 4-6 adag

Idei zöldségekből 4-5 db nagyobb sárgarépa, 2 db fehérrépa, 1 db kisebb zellergumó, 1 db karalábé, 7 dkg vaj, vagy jó 1/5  dl olaj - ízlés dolga - 3 dkg liszt, 1 púpozott tk.  pirospaprika, só, bors, 1 vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, fél csokor zöldpetrezselyem, zellerzöld
Májgombóchoz: 30 dkg szárnyasmáj, 1 kisebb reszelt vöröshagyma, 2 dkg vaj, kis csomó finomra vágott zöldpetrezselyem, só, őrölt bors, 1 egész tojás, 5 dkg liszt, 1 áztatott, kicsavart zsemle

A megpucolt zöldségeket kockára vágtam. Az 5 dkg vajban az apróra vágott hagymát kissé dinszteltem, majd a zöldséget is és még kb. 10 percet pároltam. Felöntöttem 2 liter vízzel, sóztam és főztem jó félpuhára. 
Közben elkészítettem a májgombócot. A májat elkapartam, ne legyen darabos, belemorzsoltam a kicsavart zsemlét, a reszelt vöröshagymát, a finomra vágott zöldpetrezselymet, sóztam, borsoztam, végül a felvert tojást és a lisztet is hozzáadtam, és jól összekevertem. Az állagát figyelve, ha szükséges tehetünk bele még lisztet, hogy formázható legyen.
A maradék 2 dkg vajban zsemleszínűre pirítottam a lisztet, beletettem a pirospaprikát és máris összekevertem kevés hideg vízzel és a már jó félpuhára főtt levesbe öntöttem, elkevertem és beleszórtam az apróra reszelt fokhagymát is. 
Vizes késszel elkészítettem a gombócokat és a csendesen fövő levesbe raktam, kifőztem - akkor jó ha feljön a leves tetejére. Megszórtam az apróra vágott petrezselyemmel és zellerrel, pár perc és kész is lett 
Tipp: tehetünk bele tejfölt is, vagy a végén csípős paprikát.


4 megjegyzés:

  1. Finom ehetett a sok zöldséggel! Anyukám szokott májgombócot készíteni, én valahogy csak ritkán. Le is szokta fagyasztani - még nyersen -, és így ha nagyobb adag készült, maradt más alkalomra is.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Katalin. Az én anyukám is fagyasztott le, de én még nem követtem, talán azért, mert olyan sokat nem készítek.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Lívia! Köszönöm a kedves hozzászólást a blogomhoz. Minden szava igaz. Igyekszem is betartani. :) Azért írtam itt, mert nem tudom, hogy ha ott válaszolnék, akkor azt olvasná-e. :)

    VálaszTörlés
  4. Igen, olvastam volna. Én is köszönöm, hogy hozzászóltál, de válaszoltam email-ben is.

    VálaszTörlés