2016. március 6., vasárnap

Recept leírások - az elmúlt év végi és újévi ételeimből

Itt is úgy mint a karácsonyi ételeknél a szilveszteri és az újévi ételekből azokat írom le amelyek még nem találhatók a blogomban. De készültek olyan ételek is amelyek már megtalálhatók pl. a nálunk hagyományos lencseleves, a húsgombócos káposzta, rétes, somlói galuska.
Fotók: ITT

Mustáros-hagymás sült tarja krokettel, zöldséges körettel vagy paradicsomos, sonkás mártogatóssal

Hozzávalók: 4 adag

4 szelet sertéstarja, 2 nagy vöröshagyma, mustár ízlés szerint, só bors, 4 gerezd fokhagyma, 1/2 dl olaj, pár csepp  piros arany
Krokett: 40 dkg burgonya,  1 sárgarépa, 20  dkg gomba, 20 dkg sonka, 1 vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, 1 tojás, zsemlemorzsa, só, bors 1 ek. olaj + a sütéshez olaj
Zöldséges köret:2 db sárgarépa, 20 dkg zöldborsó - mirelit - 1 vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, só, bors, 1 ek. olaj
Paradicsomos, sonkás mártogatós: 1 nagy üveges sűrített paradicsom vagy 1 nagy doboz hámozott egész paradicsom, 20 dkg sonka, 1 sárgarépa, 1 szelet zellergumó, 1 vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, só, bors, 1 kk. morzsolt bazsalikom, 1 1/2 ek. olaj

A húst megtisztítottam és leszárítottam, majd az olajban mindkét oldalon megkapattam. Apróra vágtam a fokhagymát és mindegyik húst bekentem mustárral, sóztam borsoztam majd rászórtam a fokhagymát és rá a karikára vágott vöröshagymát. Mindig csak kevés víz hozzáadásával puhára pároltam, majd zsírjára sütöttem.
A kroketthez: a burgonyát héjában félpuhára főztem, hámoztam, majd összetörtem. A sárgarépát, gombát megtisztítottam és a répát apró kockára vágtam, a gombát szintén.. A sonkát is apró kockára vágtam. A hagymát, a fokhagymát is apróra vágtam és az olajban megdinszteltem, sóztam, borsoztam, majd hozzátettem a répát és a gombát is, pároltam lefedve puhulásig, és végül zsírjára sütöttem. Végül a burgonyát a zöldséges keverékkel, a felvert tojással összekevertem, kisebb henger alakúra formáztam és megforgattam a zsemlemorzsában, és forró olajban kisütöttem. Papírszalvétára szedtem.
A zöldséges körethez: a sárgarépát kockára vágtam és a zöldborsóval sós vízben félpuhára főztem, leszűrtem. Az olajban az apróra vágott vöröshagymát megdinszteltem, beletettem az apróra vágott fokhagymát, sóztam, borsoztam, hozzáöntöttem a répát és a borsót és összepároltam.
Tálaltam a húst a kétféle körettel vagy csak a krokettet a zöldségkörettel.
Paradicsomos, sonkás mártogatós:  Az apróra vágott vöröshagymát az olajban dinszteltem, az apróra vágott fokhagymával és hozzátettem a kockára vágott sonkát is. Pár perc után belekerült a megtisztított, és nagy lyukú reszelőn lereszelt répa és zeller, fűszereztem sóval, borssal és a bazsalikommal. Kis ideig együtt pároltam és hozzáöntöttem a paradicsomot és készre főztem. Sűrű, szószosnak kell lennie.
Tálaltam a húst a kétféle körettel vagy csak a krokettet a zöldségkörettel, de tehető mellé a paradicsomos mártogatós is.

Sajtos pogácsa

Hozzávalók: kb. 35 db lesz

50 dkg liszt, 1 dl tej, 1 kk. cukor, 2,5 dkg élesztő, 25 dkg vaj vagy margarin, 1 tojássárgája, + 1 tojás a kenéshez 2,5 dl tejföl, 10 dkg trappista sajt, só

A tésztához a tejet langyosítottam, simára kevertem a cukorral és az élesztővel felfuttattam. A lisztet átszitáltam és elkevertem egy csapott ek. sóval, elmorzsoltam benne a margarint. Hozzáadtam az élesztős tejet, a tojássárgájával eldolgozott tejfölt, majd összegyúrtam. Cipót formáltam belőle, a tetejét megszórtam liszttel és tállal letakarva a hűtőben fél órát kelesztettem. A sajtot lereszeltem. Sütőpapírral kibéleltem 2 tepsit. A sütőt előmelegítettem közepes hőfokra (légkeveréses 190 fok). A sütő aljára betettem egy meleg vízzel félig telt zománcos kisebb lábast - mert a kelt tésztának kell a pára. A lisztezett munkalapon 3 cm vastagra nyújtottam a tésztát,  és kb. 4 cm átmérőjű szaggatóval kiszúrtam a tésztát. Kb. 2 cm távolságra egymástól a tepsibe sorakoztattam. Megkentem a felvert tojással, közepére tettem egy csipet sajtot, és kb. 25-30 perc alatt aranysárgára sütöttem. A tészta hulladékot újból összegyúrtam és ameddig tartott újra kiszúrtam belőle a pogácsákat. A sütés után a tepsiben hagytam kihűlni, tálba raktam és konyharuhával lazán letakartam. (Ha nem kap levegőt, akkor megereszkedik és nem lesz finom ropogós.)
Tipp: Ugyanebből a tésztából stangli is készíthető, a tetejét sóval, köménymaggal szórhatjuk, és derelyevágóval kb. 2 cm széles csíkokra szeljük.



2 megjegyzés:

  1. Líviám, nagyon megnyerő a blogod új arculata.
    Sajnálom, hogy az utóbbi időben nincs időm a blogokkal foglalkozni:( Most is az email-címedet jöttem keresni.
    Örülök, hogy benéztem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Roza. Megértelek, mert én sem nézegetek már annyira blogokat, mint a blogolásom kezdetén. Egy kezemen megszámolható, hogy hány blogot látogatok, de a Te blogod benne van. Örülők, hogy benéztél.

      Törlés