2016. február 24., szerda

Recept leírások - az elmúlt év végi ünnepek ételeiből

Azokról az ételekről van szó, amelyekről még nem írtam receptet csak a fotók vannak bent a blogomban a karácsonyi ételeimből - abból sem mindegyiket írom le, mert készítettem olyan ételt is amelyik már van a blogomban. Fotók ITT


Mákos lepény

Hozzávalók: kb 18 szelet lesz

Tésztához: 30 dk liszt, 15 dkg vaj, 1 tojásfehérje, 1 ek. tejföl
Töltelékhez: 25 dkg darált mák, 15 dkg cukor, 1 mk. őrölt fahéj, 1 citrom reszelt héja, 3 ek. szilvalekvár - több lekvár is lehet, én ezt nem szoktam mérni, ízlés dolga (de lehet áfonyalekvár is), 1 tojás sárgája, 2 dl tej, citrom

A lisztet elmorzsoltam a vajjal beledolgoztam a tojásfehérjét, a tejfölt és egy csipet sót. Cipóvá gyúrtam és letakarva 30 percet pihentettem a hűtőben.
Felforraltam a tejet, összekevertem a darált mákot a cukorral, a fahéjjal, a citromhéjjal, és ráöntöttem a forró tejet, összekevertem és pihentettem 20 percet. A tésztát lisztezett deszkán fél cm vastagra kinyújtottam, a széleit körbevágtam és kb. 8 db 1-2 cm széles csíkot vágtam belőle (mivel rácsosan rakjuk a tésztára ezek különböző hosszúak legyenek, lehet sodorni, így hosszabbra nyúlnak)
A sütőt közepes hőfokra előmelegítettem. A tésztalapot a sütőlemezre tettem, villával megszurkáltam és 8 percig sütöttem, majd kivettem a sütőlappal együtt. A lekvár felével megkentem a lapot, rásimítottam a máktölteléket és megkentem a maradék lekvárral. A tetejét berácsoztam a sodort csíkokkal.  Lekentem a tojássárgájával és visszatettem sülni 20-25 percre. Kivettem, pihentettem és kisebb kockára felszeletelve kínáltam. A tálat még díszíthetjük narancsszeletekkel.

Boros-fűszeres aszaltszilva-leves

Hozzávalók: 4-6 adag

50 dkg aszalt szilva, 5 dkg cukor, 1 darabka fahéj vagy 1 mk. őrölt fahéj, 1 dl savanykás vörösbor, diónyi vaj, 2 dl tejföl, 5 dkg liszt, só

Az aszalt szilvát langyos vízben többször megmostam, majd 2 liter hideg vízben főni tettem.Hozzáadtam a bort, a cukrot, a fahéjat, egy csipet sót és puhára főztem. A tejföllel simára kevertem a lisztet (tejszínnel vagy tejjel hígíthatjuk) a levesbe szűrtem és jól összeforraltam, végül beletettem a vajat is. Szükség szerint cukorral, sóval, citromlével ízesíthetjük vagy savanyíthatjuk. Melegen és langyosan is fogyasztható, a tetejére még tejszínhabot is tettem.
Megjegyzés: hagyományos böjtös leves, sok vidéken ma is fogyasztják karácsony napján

Göngyölt csirkemell zöldség köteggel, franciasalátával 

Hozzávalók: 4-5 adag

2 kicsontozott csirkemell, (de lehet pulyka is 1-1,2 kg), 8-10 gerezd fokhagyma, 10 dkg szeletel bacon (császárszalonna), 1 ágacska vagy 1 mk. szárított rozmaring, 2 kisebb fej vöröshagyma, 25 dkg gomba, 1/2 dl olaj, 1 db póréhagyma és a zöld szára, 2 db sárgarépa, 2 db fehérrépa, 2 dl száraz fehérbor, só, bors

A gombát megtisztítottam, lehúztam a kalapjáról a bőrét és apró kis kockára vágtam. Az egyik vöröshagymát is apróra vágtam és 2 ek. olajban pároltam, majd hozzátettem a gombát a pépesre zúzott fokhagymát, borsoztam, sóztam és zsírjára pároltam. A zöldségeket megpucoltam és kb. 10 cm-es hasábokra vágtam és fűszeres, sós vízben puhára főztem, majd leszűrtem. A pórét szintén hasábokra vágtam, de csak enyhén blansíroztam, a zöld szárával együtt, amely majd a kötözője lesz.
Az egyik csirkemellet kihajtottam enyhén klopfoltam és az egyik felére ráraktam a gomba felét, majd ráhajtottam a hús másik felét és hústűvel összetűztem, a bacon felével kissé egymásra csúsztatva befedtem és vékony zsineggel mindegyiket szorosan a húsra kötöztem. A másik csirkemellel is ugyan ezt tettem.
Mélyebb tűzálló tálba - de lehet tepsibe - tettem aláöntöttem az olajat, bort, mellé raktam a másik vöröshagymát negyedelve, a rozmaringot és fóliával lefedve mérsékelt tűznél puhára pároltam. Ezután levettem a fóliát, saját zsírjával locsolgattam, hogy szépen megpiruljon a szalonna-köpeny.
A sütőből kivéve 10 percig pihentettem, - de még jobb ha tovább hagyjuk hűlni - eltávolítottam a zsineget és a hústűt és óvatosan vékonyan felszeleteltem és tálra rendeztem. A zöldségekből 2-2 sárgarépát és fehérrépát és 1 póréhagymát kötegeltem és a póré hasogatott szárával összekötöttem, és a húsok mellé tettem.
Franciasalátát adtam mellé.

A Sült libacomb... és a Süllő rántva... már több is van a blogomban,és Almás pite is, a Halászlé is, ezért nem írtam leírást, de megtalálhatóak a blogom fejléce alatti Receptlista kategória alatt.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése