2015. szeptember 28., hétfő

Házi kenyér


Annak ellenére, hogy nagyon szeretünk mindent ami házi, és készítem is napi szinten az ételeinket, sütők-főzök, befőzök stb., a kenyérsütés az nem olyan gyakori, pedig százszor finomabb, mint a bolti, mert ebben aztán nincs semmi ami nem belevaló, pl. az állomány javítók, adalék anyagok stb. De most megint elővettem a nagymamám jól bevált receptjét, - ami egy kissé időigényes, de megéri a fáradozást - és elszántam magam a hét végén a sütésre. Mint mindenhez ehhez is kell idő, nyersanyag, fantázia, kísérletező kedv , mert sokféle változatban készülhet kenyér is és péksütemény is - és valamennyi alapismeret. Ez egy alaprecept, amelynek technológiájával az összes kenyérféleség, - amelyek egyszerűbb eljárást igényelnek - el lehet készíteni. Tehetők bele ízesítők pl. gyömbér, aszalt gyümölcs, müzli, zöld fűszer, burgonya, gomba, sonka stb.

Hozzávalók: a súlya a sülés függvénye - változó

1 kg finomliszt, - lehet másféle is, de a Graham- vagy zablisztből tovább kell dagasztani - 4-5 dkg élesztő,  2 dkg só, kb. 7 dl víz

A sütés előtti este a lisztből kiveszek 40 dkg-ot és 2 dl langyos vízzel és az élesztővel kemény tésztát gyúrok, de az élesztőt a langyos vízzel előzőleg kissé felfuttattam. Letakartam konyharuhával és langyos helyen tartottam. Másnap az érett kovászra rászórtam a többi lisztet, fokozatosan hozzáadtam az 5 dl langyos vizet, és kb 12-15 perc alatt kézzel hólyagosra dagasztottam - de gondolom, hogy géppel is lehet - régen nem volt gép mégis csodás kenyereket sütöttek.  Liszttel behintettem a tetejét, letakartam és 1 órát kelesztettem. Ezután finomra átgyúrtam cipó formára, majd lisztezett konyharuhával bélelt tálba tettem és újabb 1 órát kelesztettem. Ezután enyhén lisztezett tepsin meleg, párás helyen vizes ecsettel lekenve még 40 percet kelesztettem. Ezután megint lekentem vizes ecsettel, 2-3 helyen bevágtam - így magasra nő -  és 220 fokos előmelegített gőzös sütőben - a sütő aljába zománcos láboskába vizet tettem - és a középső rácsra téve kb. 20 percig sütöttem. Ezután levettem a hőfokot 160-ra és így sütöttem még 30 percet. Ha hirtelen pirulna alufóliával takarjuk le. Még forrón bekenem vízzel, hogy fénye legyen. Rácson hagyom kihűlni, hogy eltávozzanak a felesleges gőzök és ne "ázzon el" a kenyér - mondta a nagymamám.

4 megjegyzés:

  1. De szép kenyeret sütöttél, nagyon ügyes vagy. Nekem valahogy nem igen szokott sikerülni a gáztűzhelyemben, így nagyon ritkán sütök csak. Inkább gyönyörködök a másokéban :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Katalin, igyekeztem. Nem tudom, hogy milyen a gáztűzhelyed, de nekem is az van, és mindig sikerül benne sütnöm. Én nem nagyon szoktam túlkomplikálni dolgokat. Ez a kenyér sem komplikált, csak több idő kell, mint a kelesztetlenhez - mert ilyeneket is láttam már az interneten.

      Törlés
  2. Nagyon szép kenyeret sütöttél , most vettem észre! Nem baj az ha több időbe is kerül, közben lehet mást csinálni de a friss kenyérnél nincs jobb!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Évikém. Valóban nem baj a kissé hosszabb idő, mert valóban lehet sok mindent közben csinálni, és ahogy Te is írtad nincs jobb a házi friss kenyérnél.

      Törlés