2014. november 6., csütörtök

Marhahúsos savanyú vetrece dödöllével


Nekem az egyik kedvenc ételem, mert szeretem a vadashoz hasonló savanyú húsos ételeket. A vetrecét már a 16. században is készítették, mint gulyást vagy pörköltfélét Mára már a vetrece a tokány egyik fajtája, egy Erdélyből származó savanyú étel. A dödölle pedig a magyar konyha egyik tájjellegű étele, finom, egyszerű és olcsó. Az országunk egész területén ismeretes, csak máshogy nevezik. Pl. a palócoknál gonoa, a szabolcsiak cinke néven ismerik, baranyában gánica, Zalában pedig dödölle. Én budapesti vagyok, de én is dödöllének ismerem, így én is ezt használom, mert ez az elnevezés tetszik a legjobban. Sokféle kísérővel ehető - sült szalonnával, joghurttal, tejföllel, pirított hagymával.

Hozzávalók: 4-6 adag

1 kg marhalábszár, 20 dkg füstölt szalonna, 0,5 dl száraz fehérbor, 3 kisebb hagyma, 3 gerezd fokhagyma, 3 dkg vaj, 1/2 citrom leve, és reszelt héja, 0,5 liter tejföl, 2 dl tejszín, 1 kk. pirospaprika, 5 babérlevél, 2 ek. mustár, 2 kk. majoránna, só, bors, kevés liszt

A szalonnát apró kockára vágom és zsírjára sütöm beleteszem a vajat és az apróra vágott vöröshagymát, üvegesre párolom.. Rádobom a vékony csíkokra vágott húst, és amikor kifehéredett, sózom, borsozom, megszórom pirospaprikával, beleteszem a babérlevelet, a citrom reszelt héját, levét, a mustárt és a bor felét. Egy órát takarékon párolom, ekkor belekerül a bor maradék, meghintem majoránnával, hozzáadom az apróra vágott fokhagymát. Ha szükséges pótolom az elpárolgott vizet. Teljesen puhára főzöm. A babérlevelet kiszedem Behabarom a lisztes tejföllel, felöntöm a tejszínnel - se sűrű, se híg ne legyen. (Adható mellé zsemlegombóc, knédli vagy burgonyanudli is)
Dödölle
1 kg krumpli, liszt, (mennyisége függ a krumpli lisztességétől)2 nagy fej hagyma, 2 kk. pirospaprika,, só, 1 dkg zsír, olaj a sütéshez
A megtisztított krumplit sós vízben  megfőzöm, leszűröm és összetöröm.A hagymát apróra vágom és zsíron üvegesre párolom, megszórom a pirospaprikával és összekeverem, leveszem a tűzről. A burgonyára öntöm és jól összekeverem. Apránként hozzáadok lisztet, olyan állagú legyen, hogy kanállal lehessen belőle kiszaggatni egy darabot.
Olajat forrósítok és evőkanállal kiveszek a burgonyás tésztából, a forró olajba rakom sorba gyorsan, és mindkét oldalán megsütöm, kiszedem egy tálba tett kéztörlőpapírra. Tálalom a húsos vetrecét a dödöllével.
(A dödöllét eredendően úgy készítik, hogy a burgonyán hagynak a főzőléből annyit, amennyi ellepi, és abban törik össze, úgy kerül bele a liszt apránként, és keverik folyamatosan, míg összeáll könnyen formázható gombóccá. Ekkor elzárják a tüzet. A már elkészített hagymás-.paprikás zsírba mártják a kanalat és úgy vesznek a burgonyás tésztából és tepsibe rakják sorba, meglocsolják a maradék zsírral és az előmelegített sütőben átpirítják)
Tipp: Ahogy én készítem azt én találtam ki, mert egyszerűbb, és az eredmény ugyan olyan jó.

6 megjegyzés:

  1. A dödölléhez mikor adod a lisztet? És azzal még főzöd, vagy olyan lesz, mint a szilvás gombóc tésztája? Köszi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mónika, jó hogy feltetted ezt a kérdést, mert észre sem vettem, hogy kihagytam a liszt hozzáadását, pedig többször is átolvastam. Akkor teszem és apránként a burgonyába a lisztet amikor már beletettem a hagymás-paprikás keveréket és azzal is összekevertem. Annyi liszt kell bele, hogy az állaga olyan legyen, hogy evőkanállal könnyen kiszakítható legyen belőle egy darab, amit a forró olajba teszünk. Tehát ne olyan legyen mint a gombóc tésztája, hiszen abba tojás is kell és ki kell nyújtani, majd kockára vágni.

      Törlés
  2. Nálunk ez a "Krumplikása", Dédimama úgy készítette, ill. a Felvidéken ez volt szokásban, hogy a sós levében összetört krumplihoz a tűzön hozzákeverték a lisztet, nem nagyon sűrűre és keményre, hanem olyan jó sűrűn folyósra, ha kész volt egy jól kizsírozott nagy serpenyőbe elterítették az egész forró masszát, majd tűzön kissé megkapatták, picit ropogósra sütötték az alját, a tetejére frissen átpirított töpörtyűvagdalékot szórtak bőven és rengeteg szalmára sütött hagymakarikát. Na ezzel aztán lehetett aratni menni meg mindenféle nehéz fizikai munkát végezni.
    Valami isteni étel, ott az egész vidéken ma is krumplikásának nevezik.
    Időnként szoktam készíteni, főleg télen és persze kisadagban, de minderre még tejfölt pötyögtetek, mert azzal egy kicsit könnyebb lesz a gyomornak, mert mondanom sem kell igazi laktató, nem könnyű egytálétel, de viszont csodás finom. Pláne ha valahol friss töpörtyűt tudok venni, amit felaprítok és egy kiskanálnyi zsíron még jól átsütöm, de töpörtyű híján jó a sok-sok sült szalonnpörc is hozzá. Ha hideg lesz valamikor meg is csinálom megint:-))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ez a változat az autentikus dödölle készítés és az enyém között van. De tudod ahány vidék, tájegység annyiféle elkészítési változat létezik. Ez a Felvidéken szokásos változat is nagyon finom lehet.

      Törlés
  3. Lívia, nagyon jól kitaláltad ezt az ételt!:) Ki fogom próbálni! Szeretem a savanykás ételeket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök Roza, hogy elnyerte a tetszésedet. Próbáld ki ha szereted, mert finom

      Törlés