2013. január 4., péntek

Recept a szilveszteri, újévi menüből, ami még eddig nem volt

A karácsonyi ételeimhez hasonlóan itt is azokat a recepteket írom le, ami még nincs a blogomban, - vagy egyik-másik kissé eltérő változatban található - de elkészítettem Szilvesztere és az év első napján.

Ilyen pl. a Lencseleves füstölt tarjával, csipetkével - kép itt

Hozzávalók: nagy fazéknyi (mindenki a fazekához felezze vagy negyedelje a hozzávalókat és a vizet)

30-40 dkg lencse, 1/2 dl olaj vagy 2-3 dkg zsír, 3 dkg liszt, 5-6 szál sárgarépa, 2 szál fehérrépa, egy kisebb zellergumó,  25 dkg füstölt tarja (egyben), 1 vöröshagyma, 4 gerezd fokhagyma, 1 csapott ek. pirospaprika, 1 babérlevél, 1 csapott ek. tárkony, só, bors

A megmosott lencsét beáztathatjuk langyos vízben, de én nem szoktam, mert időben feltéve anélkül is hamar megfő. A fazekam 5 literes (szeretjük a lencselevest, de ez a vízen kívüli belevalók miatt nem lesz 5 liter lé!!! - de amúgy is egy normális leves mennyiségnek legalább 2 liternek kell lenni 4 személyre)
Felteszem a lencsét és félig töltöm a fazekat hideg vízzel, beleteszem az apró kockára vágott tarját is, és elkezdem főzni nagy lángon majd a forrástól takarékon.  A zöldségeket megpucolom, karikára, kockára vágom és a fele zsírban  az apróra vágott hagymán kissé megdinsztelem, beleteszem a fokhagymát is, sózom, borsozom és fedő alatt félpuhára párolom. Amikor a lencse félpuha akkor beleöntöm a zöldségeket, babérlevelet, tárkonyt, kitöltöm a fazekat annyi forró vízzel ami szükséges, és főzöm tovább takarékon. Mielőtt kész lenne a maradék zsíron zsemleszínű rántás készítek, beleteszem a pirospaprikát és a levest berántom, és még 5 percig összefőzöm. (Sűríthetjük úgy is, hogy a lencséből kiveszünk kb. 10 dkg-nyit, azt pürésítjük és visszatesszük a fazékba.) 
Csipetke: 1 tojás, só, és annyi liszt, hogy kemény gyúrható tésztánk legyen. Ezt a kezünkben kissé szétlapítjuk, és egy négyzetcentiméternél is kisebb darabokat csipegetünk belőle. Forró, sós vízben megfőzzük, leszűrjük és pici olajjal összekeverjük. Én külön adom a leveshez, mert ha egyszerre nem fogy el a leves,  akkor elázhatna benne.

Sertésérem három pürével - sárgarépa, zeller, zöldborsó - áfonyamártással - kép itt

Hozzávalók: 5-6 adag

50-60 dkg (egy termetesebb) sertésszűzpecsenye, 30-30 dkg sárgarépa, zeller, mirelit zöldborsó,, 10 dkg vaj, 3 dl tejszín,  20 dkg áfonyadzsem, 2 dl vörösbor, só, bors, citromlé

A sertésszüzet hártyáitól megtisztítottam, megmostam, leszárítottam és felszeleteltem (2-2 db vagy 3-3 db adagonként, méretétől függ vagy többet kell venni), A zöldségeket megtisztítottam és nagyobb darabokban, külön-külön sós vízben nem túl puhára főztem. Ezután a zöldségeket külön-külön átpasszíroztam, - krumplitörő is jó - fűszereztem sóval, borssal, a zellert egy kis citromlével is,  majd mindegyik püréhez 1 dl tejszínt öntöttem és sűrűre forraltam.
Közben az elkészített húst forró vajban átsütöttem, majd átraktam egy tűzálló tálba és a forró sütőbe még 5 percig sütöttem.
Mártás:  a borban felfőztem az áfonyát pár csepp citromlével ízesítve. 
Tálaltam a következőképpen: a tányér egyik felére a mártásból tettem és erre a felszeletelt sertésszüzet, a tányér másik felére pedig a három különböző ízű és színű zöldségpürét helyeztem el úgy, hogy a szemnek tetszetős legyen - oválisra formázva.

Paradicsomos gombasaláta kép itt

Hozzávalók: 5-5 adag

60 dkg gomba, 1 vöröshagyma, 4 gerezd fokhagyma, 25 dkg friss paradicsom hámozott, 1 kicsi konzerv sűrített  paradicsom (7 dkg), 1/2 dl olaj, 1 citrom reszelt héja és leve, ízlés szerint só, bors, koriander, kakukkfű, bazsalikom, 1 db babérlevél, cukor

A gombát megtisztítottam, megmostam és cikkekre vágtam. Az olajat felforrósítottam és az apróra vágott hagymát megfonnyasztottam, majd a fokhagymát is kicsit, de nem pirítjuk. Hozzátettem a paradicsompürét, és összekevertem. Ráraktam a gombát, fűszereztem sóval, borssal, a reszelt citrom héjával, korianderrel, kakukkfűvel, bazsalikommal, és a babérlevéllel. Amikor a gomba levet engedett, hozzáöntöttem a friss hámozott, cikkekre vágott paradicsomot és készre főztem - zsírjára. A citromlével csak a főzés befejezése után ízesítettem. Ha savanyúnak érezzük adhatunk hozzá kevés cukrot. A gombasalátát lehűtöttem és üvegtálkákban tálaltam. Keménytojás-szeletekkel, citromkarikával, petrezselyemmel, esetleg paradicsomszelettel dekorálhatjuk.

Túrós, vaníliás, mazsolás rakott palacsinta vaníliaöntettel - kép itt

Hozzávalók:

A szokásos módon kisütöttem 22 db palacsintát (ez vizes palacsinta, és én jó vékonyra tudom sütni)
Töltelék: 75 dkg túró, 3 tojássárgája, 3 púpozott ek. tejföl, vaníliás cukor ízlés szerint, 10 dkg megmosott, beáztatott, kinyomkodott mazsola, 1 citrom reszelt héja,  a tojások keményre vert habja, pici vaj

A túróhoz kevertem a többi hozzávalót és megtöltöttem a palacsintákat, majd felcsavartam. Egy téglalap alakú sütőtálat - kb. 35 cm hosszú - kikentem vajjal és 2-2 palacsintát egymásra téve szorosan a tálba keresztbe beleraktam. 
Vaníliaöntet: 4 dl tej vagy főzőtejszín, 2 tojássárgája, cukor ízlés szerint, 1 kk. liszt, 1 fél rúd vanília, 1 dkg vaj
A tojássárgákat egy deci tejjel a cukorral és a liszttel elkevertem. A többi tejet a kikapart vaníliával felforraltam és a tojásos keverékhez öntöttem és rögtön gőz fölött habüstben - hogy ne csomósodjon a tojássárgája - folytonos keverés mellett kissé besűrítettem, hogy azért önthető legyen, jusson majd a palacsinták közé is, beletettem a vajat és fényesre kavartam. Ezután ráterítettem a palacsintákra és a sütőben pirosra sütöttem.
De nagyon finom rá a csokoládéöntet is vagy baracköntet.
Lehet nagyobb kockákra keresztbe vágni vagy hosszában a palacsinták vonalában, és úgy tálalni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése