2013. január 19., szombat

Orsó tészta tejszínes-sonkás gombával


Hihetetlen, de igaz, hogy a gombák a Föld legöregebb és fajtákban leggazdagabb növényei közé tartoznak. 50.000 különböző gombafajta létezik, de ebből csak 500 az ehető.  Ez is elképesztő mennyiség, ha belegondolok, hogy jó ha 2-3 fajtát eszünk, és nem sokkal többet ismerünk, vagy hallottunk róla. Az is érdekes, hogy nem zöldségfélék, olyan növény amelynek sem gyökere, sem levélzete nincs. Na de, hogy miért ezt nem részletezem, mert talán nem is érdekli az olvasómat. A lényeg, hogy sokan szeretjük, bár nehezen emészthetőek, ezért diétára  vagy betegélelmezésre nem is ajánlott. a fogyasztása. A vadon termő gombákról pedig azt jó tudni, hogy a természetben előforduló mérgező anyagok  raktározói (ólom, higany, környezetszennyező anyagok, radioaktiv sugárzás) és felhalmozói. Én a tenyésztett gombafajtákat szeretem pl. fehér és barna csiperke, tőkegomba, laskagomba. A vadon termő gombák esetében nem bízok még abban sem ha egy árusnál ki van írva, hogy ellenőrzött.

Hozzávalók: 4 adag

50 dkg gomba, 20 dkg sonka, 25-30 dkg tészta, 2 dl tejszín, 1 vöröshagyma, 3-4 dkg liszt, bors, oregano (szurokfű  ízlés szerint), só,  1-2 ek. olaj vagy vaj 3 dkg, 1 csokor petrezselyem

Gomba keverék:
 Az olajban az apróra vágott hagymát megdinszteltem, a megmosott és felszeletelt gombát és az apró kockára vágott sonkát beletettem, fűszereztem, és lefedve pároltam. Amikor már elpárolgott a saját nedve akkor a tejszínben elkevert liszttel felengedtem és felforraltam. Ha sűrűnek találtatik, akkor hígíthatjuk még tejszínnel vagy kevés tejjel. A végén tesszük bele az apróra vágott petrezselymet.
A tésztát sós vízben megfőztem, leszűrtem és kis olajban megforgattam és tálaltam a rákanalazott gombával.


2 megjegyzés:

  1. Finom kis ételt hoztál össze, Lívia!
    Az ismertetőért külön köszönet!:)

    VálaszTörlés