2011. november 19., szombat

Vajastészta gazdagon


A leveles tésztáknak többféle változata van : hajtogatott, gyorsan készíthető (ezt csináltam én most), élesztővel készült, hájas, és a hajtogatás nélküli. Mindegyik finom és egy alaptészta nagyon sokfélével megrakható akárcsak a pizza. Nem tartozik az egyszerű készítmények közé, mert figyelmet, gondot és gyakorlatot kíván. De nem drága tészta, és sütemény készíthető belőle. Legfőbb feltétele a kellő hőfokú hűtés. A tészta hozzávalóinak hidegnek kell lenni.

Hozzávalók: 2x6 jó nagy kocka vágható a kész tésztából (én az egyik
                         nyers adagot fóliába csomagolva a mélyhűtőbe tettem)
25 dkg gomba, 1-2 fej vöröshagyma, 15-20 dkg sajt, 15-20 dkg lángolt kolbász ( de lehet debreceni is), só, bors, 25 dkg vaj vagy margarin, 3 vizespohár liszt, (2 dl-es pohár) 2 dl tejföl, 1 egész tojás és egy tojássárgája, 1/2 csokor petrezselyem, pár levél bazsalikom, borsikafű, 1 tk. olaj

A tésztát én készítettem, de készíthető bolti mirelit vajastésztából is.
A gombát megtisztítom és felszeletelem. A hagymát vékony karikára szelem. A kolbász bőrét lehúzom és felkarikázom. A zöldfűszereket apróra vágom. Az olajban a gombát megpárolom, sózom, borsozom és félrehúzom.
A lisztből két vizespohárnyit az egész tojással és a sárgájával, a tejföllel és csipet sóval összegyúrok, jól kidolgozom. Cipóalakra formálom, a tetejét éles késsel bevagdalom és 15 percig pihentetem.
Ezalatt az egy vizespohárnyi lisztet a margarinnal eldolgozom és hideg helyre teszem. A tésztát jó vékonyra kinyújtom és a lisztes margarinnal megkenem. Feltekerem alulról kezdve és egyforma 8 darabra vágom. Mindegyiket kb. 10 cm nagyságú négyzet alakra kinyújtom, és 4-4 darabot egymásra rakok, az így nyert 2x4 lapot egyenként tégla alakúra kinyújtottam. Az egyiket sütőpapírral bélelt alacsony peremű tepsibe tettem - a másikat háromba hajtottam és a mélyhűtőbe, jó lesz süteményhez). Megszurkáltam a tésztát és elterítettem rajta a gombát, sorba ráraktam a kolbászt, a hagymakarikákat, megszórtam a zöldfűszerekkel, elosztottam rajta a vékonyra vágott sajtszeleteket. Előmelegített sütőben közepes hőmérsékleten 25-35 percig sütöttem. Mielőtt készre sül előtte meglocsoltam tejföllel. Adhatunk mellé salátát is.
                        

4 megjegyzés: