2011. július 21., csütörtök

Barackos gombóc mákba forgatva


Szerintem nincs ember, aki a gonbócot ne szeretné, én sem vagyok kivétel, imádom. E tésztáknak alapanyaga a liszten kívül a burgonya, amely mind főzve, mind zsíradékban sütve, rakott krumliként és sok más ételként igen kedvelt. Arra figyelni kell, mert fontos, hogy a hozzávaló anyagok - liszt, burgonya, olaj vagy zsír, tojás - helyes arányát megtaláljuk, de ha mégsem sikerül, mert sok a liszt és a burgonya is lisztesebb, akkor tojással, olajjal puhíthatjuk, ha viszont lágyabb a tészta, akkor liszt hozzáadásával segítünk összeállni.
A kajszibarack Kínából származik, mégis örmény nevet visel azaz Armeniaca, ez azért lehet, mert Örményországban alakult ki termőtája. Innen terjedt el a középkorban a Földközi-tenger körüli országokban. Nálunk először a Besztercei szószedetben - amely a 16. századból való - fordul elő a "barack" szó, de hamarosan már minden könyv megemlíti a nagy magyar kajszit. Van neki sok népies neve is: kajszibarack, sárgabarack,  majombarack, kajszín, tengeribarack. "Európában Magyarország  a kajszibarack igazi hazája." írta ezt dr, Entz Ferenc a 48-as szabadságharc honvéd főorvosa, kiváló pomológus. Ez így van, de sajnos nem mindig van sok belőle a piacokon és a legdrágább gyümölcs, ezért a kiskertekben kincsnek számit egy finom jó termő kajszibarackfa. Nekünk is ilyen volt 200 kg-ot is termett - sajnos nem minden évben. Jártam sok országban ahol kóstoltam kajszikat, de ízben zamatban meg sem közelítették a nálunk termőt. Ezért Európa nagy piacain "hungarikum"-ként van nyilvántartva a magyar kajszibarack. Sokfélét készíthetünk belőle, ott van a jó barackpálinka, lekvár, befőtt, dzsem, ivólé, a süteményekbe is finom és hát magában mint gyümölcs isteni.

Hozzávalók:

25 dkg burgonya, 8-10 dkg liszt, (attól függ, mennyire lisztes a burgonya), 1/2 kanál búzadara, 1/2 ek. olaj, fél tojás, só, 10 szem kisebb kajszibarack félbe vágva, 10 dkg darált mák, gyümölcscukor (fruktoz)
A burgonyát megfőzöm, leszűröm, összetöröm és kihűtöm. Hozzáadom a lisztet, tojást, búzadarát, sót, olajat, és egynemű tésztává gyúrom. Lisztezett gyúródeszkára borítom, átgyúrom - ha szükséges lisztet teszek hozzá - félújnyi vastagra nyújtom és késsel 8x8 centis  kockákra vágom. Mindegyik közepébe egy fél barackot teszek, a négy sarkát összefogom, óvatosan összenyomom és kigömbölygetem, A kész gombócokat forró sós vízben kifőzöm, majd leszűröm. Közben a mákot a cukorral összekeverem. A jól lecsepegtetett gombócokat megforgatom a mákban, lazán összerázogatom, ne törjenek szét. Cukorral megszórva kinálom.

6 megjegyzés:

  1. Mákos vagy diós bundában még nem csináltam gombócot, de ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
  2. Próbáld ki, szerintem finom, de tudod minden ízlés dolga és az, hogy szereted-e a mákot.

    VálaszTörlés
  3. Örülök, hogy így gondolod, készítsd el és lehet, hogy ízleni fog Neked és a családodnak is.

    VálaszTörlés
  4. Igen? - örülök, hogy így gondolod. Pedig a szokásos gombóc alapanyag csak nem búzadarában - mert egyébként én ezt szeretem, nem a zsemlemorzsát - hanem mákban van megforgatva.

    VálaszTörlés