2011. május 16., hétfő

Mentás turmix


A menta igazán régóta kísérője az embernek. Az ókori egyiptomiak és a perzsák nemcsak ismerték, hanem valósznű, hogy termesztették is. A görögök a "kedves szagú" nevet adták a mentának, illatosítottak vele. Ovidius Metamorphosisében azt olvashatjuk, hogy a menta a vendégszeretet jelképe. Súroltak vele tálalóasztalokat az illata miatt, de ma már tudjuk, hogy ezzel együtt fertőtlenítettek is. Nevét egy nimfától kapta (Menthe, Mynthe). A szépséges nimfába beleszeretett az alvilág istene Hades. A felesége Persephone ezt nem tűrte és mérgében illatos növénnyé változtatta a szép nimfát. Pylos városa melletti hegynek ma is Mynthe a neve, és illatfelhőbe borítja a lejtőin sűrűn burjánzó szagos növény a menta.. A görögök mentalevelet rágcsáltak, hogy jó illatú legyen a lehelletük. Ma ezért készülnek a mentolos fogkrémek, szájvizek, cukorkák.
Lippai János 1664-ben a Posoni kert című könyvében - ez az első magyar nyelvű kertészeti mű - nagyon sok jó tulajdonságáról ír pl. megoltalmazza a sajtokat a rothadástól, a tej sem alszik meg ha néhány menta levelet teszünk bele stb.
A rómaiak már mártásokat, borokat ízesítettek vele. Készülhet belőle szirup, ecet, olaj, szörp. A menta illik a bárányhoz, halételekhez, csirkéhez marhahúshoz, sonkához, ragukhoz, pácokhoz. A zöldségek közül a káposztához, zöldbabhoz, lencséhez, borsóhoz, burgonyához, spenóthoz és paradicsomhoz. A sűrű, édes és fűszeres indiai mártás a chutney is mentával készül. Vajat is ízesíthetünk vele.

Hozzávalók: 2 adag

3 dl joghurt, 2 ek. citromlé, 4 tk. méz (én diabetikus mézet használtam),  a cserepes mentámból levágtam 4  db 15 cm-es ágat és lecsipkedtem a leveleit, 2 dl ásványvíz,
A hozzávalókat összekevertem turmixgépbe öntöttem és 1 maximum 2 percig kevertem, hogy ne maradjon levéldarabos a menta. Pohárba töltöm -lehet hűtőbe tenni ha nagyon meleg időben isszuk. Frissit, üdít, nagyon kellemes ital. Ma ezt ittuk délután.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése