2011. március 20., vasárnap

Madeleine


Minden híres ételnek van valamihez vagy valakihez fűződő története. Ez a könnyű, omlós francia teasütemény is azok közé tartozik, amelynek története van.
Liscsinszki Szaniszló lengyel király elvesztette a trónját az úgynevezett örökösödési háború nyomán, és emigrációba vonult. Franciaországba keresett menedéket. Kárpótlásként megkapta Lotharingiát és Nancy városában hercegként élt. Szerette a művészeteket, külünösen az építészetet.
Amikor Franciaországban jártam ebben a városban láttam azt a diadalkaput amelyet XV. Lajos francia király - aki a veje volt - tiszteletére emeltetett. Kiépíttette Európa egyik legszebb terét a kor legkiválóbb mesterével. Ezen a téren van egy cukrászda a cégtábláján a Madeleine névvel.
De visszatérve őfelségére, aki lakomára készült, de mivel a cukrásza és a szakácsa összeveszett, nem volt senki, aki süteményt készítsen.  A főlakáj sietett a segítségére, és közölte, hogy van egy szobalány, aki a nagyanyja receptje alapján elkészít egy  finom süteményt. A sütemény elkészült, és mindenkinek ízlett. Őfelsége hívatta a lányt, gratulált neki, és megkérdezte a sütemény nevét. A lány azt mondta, hogy a recept fölött a nagyanyja füzetében semmi név nem volt. Ekkor őfelsége megkérdezte a lány nevét, aki azt mondta, hogy Madeleine-nek hívják, és így őfelsége a szobalány nevét adta a süteménynek.
Én erről a süteményről Proust Az eltünt idő nyomában című  regényfolyamában olvastam amikor az 1990-es évek elején megvásároltam. A főhős, aki az író alteregója, évtizedek után kóstolja újra gyerekkora finomságát, és ezzel elindul vissza a múltba, és az emlékezése átível évtizedeket.

Hozzávalók: (18 db lesz)

10 dkg finomliszt, 10 dkg vaj, 10 dkg cukor, (vagy fruktozum) 2 tojás, 1 csipet só, 1 citrom reszelt héja, csokoládé tortabevonó, (úgynevezett Madeleine tepsi, nekem 12 kagylóforma van a tepsimben)

A vajat felolvasztom és langyosra hűtöm. A lisztet, sót összekeverem. A kézi mixerrel 4-5 perc alatt habosra keverem a cukrot és a tojásokat. Belereszelem a citrom héját, majd fakanállal beleforgatom a lisztet és hozzákeverem az olvasztott vajat. Ezután beteszem 5 percre a hűtőbe, hogy kissé besűrűsödjön, majd a kissé kivajazott formákba kanállal arányosan elosztva kanalazom, és 10-15 perc alatt az előmelegített sütőben /3-as fokozat/ megsütöm.
 Mivel egyszerre csak 12 db készíthető, igy az elsó elkészülte után még 6 db-ot sütök. Aki többet szeretne, mert nagyon finom és gyorsan elfogy, készítsen dupla adagot.
A megolvasztott csokoládéval a sütemény felső felét bevontam.

4 megjegyzés:

  1. Köszönöm a dícsérő szavaid,nagyon örültem.

    Üdv. Lívia

    VálaszTörlés
  2. Van egy meglepim számodra!Nézz be hozzám!:-)

    VálaszTörlés
  3. Óriási meglepetést szereztél, tényleg nagy meglepetés volt. Nagyon köszönöm, és igyekszem méltó maradni rá. Nem adtam tovább, mert bár sok "oldalon" jártam, még nem tudom megítélni kiknek adjam.

    Üdv. Lívia

    VálaszTörlés